Pijn in het kaakgebied

Als u pijn ervaart in het kaakgebied, het hoofd, de nek, de hals en het gezicht, kan er sprake zijn van stoornissen in het kauwstelsel. Hierbij zijn het kaakgewricht en/of de kauwspieren betrokken. Kaakfysiotherapie kan zulke klachten doen verminderen.

Bij welke klachten?

• Pijn en/of stijfheid in de spieren van het kaakgebied
  • Pijn in het kaakgewricht (net voor de gehoorgang)
  • Pijn in de nek, hals en/of hoofd
  • Bewegingsbeperkingen van het kaakgewricht
  • Gewrichtsgeluiden zoals knappen of (licht) kraken

De pijn neemt vaak toe na het eten of veel praten, maar ook bijvoorbeeld na het gapen, een tandartsbezoek, veel nagelbijten, klemmen of knarsetanden. Ook door overbelasting kunnen klachten ontstaan bijvoorbeeld als u veel kauwgom kauwt. Verder kunnen deze klachten mede beïnvloed worden door spanningen.

De behandeling

De kaakfysiotherapeut heeft verschillende mogelijkheden om de pijn te verzachten en de spanning en stijfheid in het kaakgewricht te verminderen. Bijvoorbeeld door:

• Het bewust maken en afleren van knarsen of klemmen met het gebit of andere verkeerde gewoonten met de mond
  • Het aanleren van de juiste mondbewegingen
  • Oefeningen te doen
  • Het toepassen van massage, ultrageluidtherapie of lasertherapie

Waarom speciaal kaakfysiotherapie?

De kaakgewrichten bewegen op een andere manier dan alle andere gewrichten, daardoor is een speciale aanpak noodzakelijk. U kunt een afspraak maken bij Jac Willemsen, die geschoold is in de kaakfysiotherapie.

Meer weten? Maak een afspraak.