Blessures tijdens de wintersport voorkomen

  • 12 October 2018
  • door Dick Evers
  • Nieuwsartikel,Attentie
 - Fysio-Z

Honderdduizenden Nederlanders lopen jaarlijks onnodig veel risico op blessures tijdens de wintersport. Zij bereiden zich slecht voor en onderschatten hoe zwaar het op de piste kan zijn. Dat stelt Martine Rooth, fysiotherapeut en programmadirecteur van het online revalidatieplatform Physitrack.

Uitgeput

Een paar dagen skiën komt volgens Rooth overeen met het lopen van een halve marathon. „Bovendien zorgt de ijle lucht ervoor dat je sneller uitgeput raakt. Als mensen zich daar niet fysiek op voorbereiden, is de kans op blessures groot.” Vooral op de vierde dag gaat het vaak mis, benadrukt Rooth. „Na drie dagen op de piste slaat de vermoeidheid vaak toe. Maar omdat de vakantie relatief kort duurt, last men meestal geen rustdag in.”

Valpartijen

„De reactiesnelheid neemt af, de spieren worden strammer en mensen raken sneller uit balans. Dat alles vergroot de kans op botsingen en valpartijen. En met een beetje pech kom je terug met een verdraaide knie of een gebroken arm.” Met een goede voorbereiding kunnen veel problemen worden voorkomen, verzekert de fysiotherapeut. „Met enkele oefeningen, die je ‘gewoon’ thuis kunt doen, kom je vaak al een heel eind.” „Daarbij kun je denken aan spierversterkende kniebuigoefeningen (squats) voor de benen en billen. Door goed te rekken en te strekken neemt de flexibiliteit van de spieren toe. Via balansoefeningen kun je een val straks bovendien beter opvangen of zelfs helemaal voorkomen.”

Resultaat

Voor het beste resultaat is het volgens Rooth belangrijk om minimaal zes weken voor de vakantie een half uur per dag oefeningen te doen. Daarnaast is het goed om deze af te stemmen op de sport die je gaat beoefenen. „Zo kan een skiër over het algemeen beter iets meer squats doen, terwijl een snowboarder juist extra baat heeft bij balansoefeningen.”

Warming-Up

Tijdens de wintersport zijn een goede warming-up en cooling-down verder essentieel. „Het opwarmen van de spieren kun je prima op weg naar de piste doen, bijvoorbeeld door je benen onderweg los te schudden of even met je rug en kont heen en weer te wiebelen.” Na het sporten is het verder verstandig om de verschillende spiergroepen zo’n half uur lang goed te rekken. „Dat versnelt het herstel en voorkomt veel spierpijn. Daarnaast kan een warme douche of een lekker bad wonderen doen.”

Blessurevrij

Op www.physitrack.nl vind je in de oefenbibliotheek enkele video’s van oefeningen die kunnen bijdragen aan een blessurevrije wintersportvakantie. Fysiotherapeuten kunnen via het revalidatieplatform een programma op maat voor je maken.